Σήμερα, 15 Ιουλίου στο Ίδρυμα Vodafone γιορτάζουμε την Παγκόσμια Ημέρα Νεανικών Δεξιοτήτων, μια ημέρα αφιερωμένη στην αναγνώριση της σπουδαιότητας της ενίσχυσης των νέων ατόμων με τις ψηφιακές δεξιότητες που θα τους δώσουν τη δυνατότητα να διαπρέψουν στην ψηφιακή κοινωνία που διαμορφώνεται διαρκώς. Το 2023, η Ευρωπαϊκή Ένωση σημείωσε μια μέτρια αύξηση στις βασικές ψηφιακές δεξιότητες μεταξύ των πολιτών της, με μόλις 55,6% να τις διαθέτουν, από 53,9% το 2021. Αυτή η πρόοδος υπολείπεται του απαραίτητου ετήσιου ρυθμού αύξησης του 4,5%, που χρειάζεται για να επιτευχθεί ο στόχος του 2030. Αυτά τα στοιχεία, υπογραμμίζουν την πιεστική ανάγκη για επιταχυνόμενες προσπάθειες να γεφυρωθεί το χάσμα των ψηφιακών δεξιοτήτων.
Στο Ίδρυμα Vodafone, είμαστε υπερήφανοι που βρισκόμαστε στην πρώτη γραμμή αυτής της αποστολής, υλοποιώντας εκπαιδευτικά προγράμματα σε όλη την Ευρώπη, για την ενδυνάμωση μαθητών και νέων με βασικές ψηφιακές δεξιότητες αλλά και εκπαιδευτικών, ώστε να χρησιμοποιούν την τεχνολογία και να διδάσκουν ψηφιακές δεξιότητες, χωρίς προηγούμενη γνώση στον τομέα, συμβάλλοντας, έτσι, στη γεφύρωση του ψηφιακού χάσματος.
Στην Ελλάδα, εξελίσσουμε διαρκώς το Πρόγραμμα Generation Next, και συμβάλλουμε στην εξοικείωση της μαθητικής και εκπαιδευτικής κοινότητας με τις νέες τεχνολογίες. Η Αντωνία Καλούδη-Χατζέα, χημικός καθηγήτρια στο Γύθειο, έχει αξιοποιήσει το Πρόγραμμα για να δώσει στους μαθητές και τις μαθήτριές της την ευκαιρία να πειραματιστούν, να μάθουν και να δημιουργήσουν μέσω της εκπαίδευσης STEM . «Οι μαθητές δείχνουν αυξημένο ενθουσιασμό για μαθήματα που παραδοσιακά θεωρούνται δύσκολα, όπως η Φυσική» σημειώνει. Με το Generation Next οι μαθητές και οι μαθήτριες, που ίσως αρχικά ήταν μακριά από τις επιστήμες, έχουν ωφεληθεί και αναπτύσσουν καινοτόμους τρόπους σκέψης και ηγετικές συμπεριφορές.
Στην Ολλανδία, ο Rob van Dael, δάσκαλος δημοτικού στο σχολείο De Zonnewijzer, υλοποιεί το πρόγραμμα Online Masters του Ιδρύματος Vodafone στο πλαίσιο του σχολικού προγράμματος. «Οι μαθητές μας διδάσκονται μαθήματα ανάπτυξης ψηφιακών δεξιοτήτων από την 5η τάξη και μετά, έξι φορές το χρόνο.», εξηγεί ο Rob. Με το Online Masters, ο Rob έχει δει σημαντική αύξηση στην ενημέρωση και την εμπλοκή των μαθητών του σε ψηφιακά θέματα. «Απολαμβάνουν να μοιράζονται τις διαδικτυακές τους εμπειρίες και είναι πολύ ανοιχτοί και ειλικρινείς. Είναι υπέροχο να τους βλέπεις τόσο ενθουσιώδεις για τη μάθηση» προσθέτει.
Στην Ισπανία, το πρόγραμμα DigiCraft έχει μεταμορφώσει την εκπαίδευση σε σχολεία όπως το CEIP la Gaviota στη Μαδρίτη, που αντιμετωπίζει υψηλά ποσοστά απουσιών. «Δημιουργήσαμε το μάθημα της Τεχνολογίας, το συνδυάσαμε με έργα τέχνης από πλαστικές ύλες και είδαμε δραματική αύξηση στην συμμετοχή των μαθητών,» λέει ένας δάσκαλος. Ένας άλλος εκπαιδευτικός από το σχολείο Senegüé επισημαίνει τον αντίκτυπο του προγράμματος στους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, σημειώνοντας πώς το DigiCraft έχει βελτιώσει την αυτοεκτίμηση και τη δημιουργικότητά τους. «Περάσαμε από το να μην ξέρουμε πώς να ανοίγουμε ένα tablet, στο να κερδίζουμε τον περιφερειακό διαγωνισμό DigiCraft SuperChallenge για δύο συνεχόμενα χρόνια,» λέει με υπερηφάνεια.
Στη Γερμανία, ο εκπαιδευτικός Markus Kohlstädde επιβραβεύει το πρόγραμμα Coding For Tomorrow για την ανάπτυξη βασικών ψηφιακών δεξιοτήτων των μαθητών του σχολείου για παιδιά με ειδικές ανάγκες, όπου διδάσκει. «Παιδιά που αρχικά δεν είχαν βασικές γνώσεις στον προγραμματισμό, τώρα μπορούν να δημιουργούν τα δικά τους ηλεκτρονικά παιχνίδια!» λέει ο Markus. Το πρόγραμμα δεν ενισχύει μόνο τις τεχνικές δεξιότητες αλλά αυξάνει, επίσης, την αυτοπεποίθηση και τη δημιουργικότητα των μαθητών.
Στην Τουρκία, η Nur Çağla Akkaleli Toprak εξηγεί ότι το έργο Artificial Intelligence Stars συνέβαλε στην προσωπική της ανάπτυξη και στην μάθηση των νέων τεχνολογιών: «Με το AI Stars, έμαθα ότι υπάρχουν πολλές εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στον τομέα της εκπαίδευσης. Αυτές οι εφαρμογές είναι ενημερωμένες και διευκολύνουν την προετοιμασία του εκπαιδευτικού περιεχομένου μου ως δασκάλα και κάνουν τις διαδικασίες μάθησης και διδασκαλίας πιο ενδιαφέρουσες. Το πρόγραμμα συνέβαλε, επίσης και στην επαγγελματική μου ανάπτυξη.»
Στην Ιταλία, η Ersilia Pagano, στο Ινστιτούτο Ανώτερης Εκπαίδευσης Nitti στο Portici, χρησιμοποιεί το πρόγραμμα LV8 για να διδάξει ψηφιακές και επιχειρηματικές δεξιότητες. «Μέσω του LV8, οι μαθητές αναπτύσσουν ικανότητες σε STEM πεδία, κοινωνικές, ψηφιακές και επιχειρηματικές δεξιότητες,» εξηγεί η Ersilia. Η δομή του προγράμματος ευθυγραμμίζεται με τα εθνικά εκπαιδευτικά πρότυπα και έχει βελτιώσει σημαντικά την εμπλοκή και την απόκτηση δεξιοτήτων των μαθητών.
Στη Ρουμανία, η Iulia Caba, λογοθεραπεύτρια στο Κέντρο Συμπεριληπτικής Εκπαίδευσης Cluj-Napoca, χρησιμοποιεί το πρόγραμμα «School of the Future» για να αναπτύξει ψηφιακές δεξιότητες σε μαθητές με νοητικές αναπηρίες και διαταραχές αυτιστικού φάσματος. «Χρησιμοποιήσαμε καινοτόμες μεθοδολογίες για να αναπτύξουμε τις ψηφιακές δεξιότητες των μαθητών, μέσω παιχνιδιών και πειραμάτων.» μοιράζεται, σημειώνοντας τον θετικό αντίκτυπο του προγράμματος στην εμπλοκή και την ανάπτυξη δεξιοτήτων των μαθητών αυτών.
Το Ίδρυμα Vodafone, μέσω του προγράμματος Skills Upload Europe, παραμένει πιστό στη δέσμευσή του για την υποστήριξη εκπαιδευτικών και μαθητών. Συνεχίζοντας να υιοθετεί καινοτόμες προσεγγίσεις και να καλλιεργεί συνεργασίες, το Ίδρυμα Vodafone φιλοδοξεί να εξαλείψει το ψηφιακό χάσμα και να εξοπλίσει την επόμενη γενιά με τα απαραίτητα εφόδια που απαιτούνται για να επιτύχει σε έναν ολοένα και πιο ψηφιακό κόσμο.