Blog

STEM για κορίτσια

News

17
Dec
SHARE

Οι σπουδές STEM δεν είναι προνόμιο των αγοριών. Κορίτσια, ας αλλάξουμε μαζί τον κόσμο!

Τα καλά νέα είναι ότι για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας, τόσο μεγάλο ποσοστό κοριτσιών εκπαιδεύεται και σπουδάζει. Τα όχι και τόσο καλά νέα, όμως, είναι ότι συγκριτικά πολύ λίγα κορίτσια συνεχίζουν τις σπουδές τους σε STEM κατευθύνσεις (Φυσικές Επιστήμες, Τεχνολογία, Επιστήμη της Μηχανικής, Μαθηματικά). 

Εκτιμάται ότι μόλις μία στους τρεις φοιτητές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης STEM παγκοσμίως είναι γυναίκα, ενώ μόλις το 28% των ερευνητών παγκοσμίως ανήκουν στο γυναικείο φύλο. Σε ορισμένα επιστημονικά πεδία μάλιστα (ειδικά της τεχνολογίας και της πληροφορικής) τα ποσοστά είναι ακόμη χαμηλότερα. Ο λόγος που τα κορίτσια υποεκπροσωπούνται δεν είναι προφανώς οι συμπτώσεις, αλλά ότι δεν έχουν ίδιες ευκαιρίες με τα αγόρια. 

Για να επιστρέψουμε, όμως, στα ευχάριστα νέα, τα τελευταία χρόνια διαπιστώνεται ότι σε όλο τον κόσμο οι προκαταλήψεις υποχωρούν και η τάση διαφοροποιείται, με αποτέλεσμα τα κορίτσια να έχουν περισσότερες ευκαιρίες να σπουδάσουν και να εργαστούν σε αντικείμενα της επιλογής τους.

UNESCO: Να μειωθεί άμεσα το χάσμα μεταξύ των δύο φύλων

Η UNESCO έχει θέσει μεταξύ των άμεσων στόχων της την ενθάρρυνση των κοριτσιών που επιθυμούν να ασχοληθούν με τις σπουδές σε όλα τα πεδία του STEM, προκειμένου να μειωθεί άμεσα το χάσμα μεταξύ των δύο φύλων στην απασχόληση στους ευρύτερους επαγγελματικούς κλάδους. 

Τόσο η ενίσχυση της εκπαίδευσης όσο και η προαγωγή της ισότητας των φύλων αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της Ατζέντας για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη 2030, ενώ τονίζεται ότι η επιστήμη, η τεχνολογία και η καινοτομία παίζουν καθοριστικό ρόλο στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε την κλιματική αλλαγή, που βελτιώνουμε την υγειονομική περίθαλψη, που διαχειριζόμαστε το νερό και άλλους πολύτιμους πόρους, αλλά και που προστατεύουμε τη βιοποικιλότητα του πλανήτη.

Τα κορίτσια, λοιπόν, μοιάζουν έτοιμα να ασχοληθούν με τις σπουδές STEM. Τώρα μένει να βοηθήσουν και αυτοί που χαράσσουν εκπαιδευτικές πολιτικές αλλά και οι ίδιοι εκπαιδευτικοί που πρέπει να ενθαρρύνουν στην πράξη την ισότητα των ευκαιριών μεταξύ αγοριών και κοριτσιών. 

Γιατί πρέπει τα κορίτσια να στραφούν στο STEM

Το βασικότερο, όμως, είναι να συνειδητοποιήσουν τα ίδια τα κορίτσια τη σημασία της εκπαίδευσης STEM σε όλα τα στάδια της εκπαιδευτικής διαδικασίας, και αργότερα στην επαγγελματική τους αποκατάσταση. Δεν είναι όμως (μόνο) ότι θα βρουν ευκολότερα δουλειά όσες γυναίκες ασχοληθούν με το STEM. 

Είναι που θα συνεισφέρουν με τις γνώσεις και την εμπειρία τους στους παγκόσμιους στόχους της βελτίωσης της ζωής όσο το δυνατόν περισσότερων ανθρώπων, και της βιώσιμης ανάπτυξης. Θα βοηθήσουν, επίσης, να μειωθούν οι προκαταλήψεις και θα συμβάλουν στην προαγωγή της αριστείας, ενώ όπως έχει αποδειχθεί θα ενισχύσουν τη δημιουργικότητα και των ανδρών συναδέλφων τους. 

Οι επιτυχίες γυναικών επιστημόνων το αποδεικνύουν, αν και δεν ανταμείβονται αντίστοιχα. Είναι ενδεικτικό και αν μη τι άλλο λυπηρό ότι μόλις 17 γυναίκες μετά τη Μαρί Κιουρί το 1903, έχουν κερδίσει βραβείο Νόμπελ στη φυσική, τη χημεία ή την ιατρική, σε σύγκριση με 572 άνδρες. Ας κάνουμε λοιπόν ό,τι μπορούμε ώστε ο αριθμός να πολλαπλασιαστεί στο άμεσο μέλλον.