Σίγουρα θα έχεις ακούσει για την μετονομασία της Facebook σε Meta, μιας και ο ιδρυτής της Μαρκ Ζάκερμπεργκ, αποφάσισε ότι ήρθε η ώρα για το επόμενο κεφάλαιο στην ιστορία της ψηφιακής αυτοκρατορίας του. Ωστόσο, τι άκουσες για το metaverse και τι αποκόμισες για το νέο ψηφιακό σύμπαν που οραματίζεται ο πρωτοπόρος επιχειρηματίας;
Το μετασύμπαν είναι (σ)το Διαδίκτυο
To metaverse, ή μετασύμπαν όπως έχει αποδοθεί στα ελληνικά, βρίσκεται εδώ και καιρό στην επικαιρότητα και αποτελεί επίκεντρο των συζητήσεων, ειδικά στον χώρο της τεχνολογίας και του gaming. Είναι όμως δύσκολο να το ορίσει κανείς με ακρίβεια.
Ο Ζάκερμπεργκ το περιέγραψε ως ένα διευρυμένο Ίντερνετ, που θα «ενσωματώνει» την ίδια την καθημερινή ζωή, ένα φάσμα χωρόχρονου όπου θα μπορείς να κάνεις οτιδήποτε – όπως το να βγαίνεις για ψώνια ή να συναντιέσαι με φίλους. Από την άλλη, και οι ειδικοί του Singularity University συνηγορούν ότι προς το παρόν ο όρος μετασύμπαν συνεπάγεται το Διαδίκτυο για το 99,99% των περιπτώσεων. Ωστόσο, η «φανταχτερή» αυτή λέξη χρησιμοποιείται για να αποδώσει καλύτερα την αίσθηση ότι όλα πρόκειται σύντομα να αλλάξουν.
Άρα, εάν το μετασύμπαν θα αποτελέσει τη μετεξέλιξη του Διαδικτύου, πώς αυτό θα αλλάξει και σε τι θα εξελιχθεί; Ακριβώς, δεν γνωρίζει κανείς. Άλλωστε και ο Ζάκερμπεργκ στην πρώτη επίσημη παρουσίαση του meta το περιέγραψε ως «Κάτι που για να το καταλάβεις, πρέπει πρώτα να το ζήσεις. Ωστόσο αυτό δεν είναι εύκολο, διότι δεν υφίσταται ακόμα στην πλήρη μορφή του».
Σήμερα λέω να φορέσω τον υπολογιστή μου
Αυτό που γνωρίζουμε πάντως είναι ότι τα επόμενα χρόνια επίκεινται σημαντικές εξελίξεις σε διάφορους τεχνολογικούς τομείς, οι οποίες και θα φέρουν πιο κοντά το μετασύμπαν. Ένας από αυτούς είναι το Spatial Computing (Χωρική Υπολογιστική).
Με απλά λόγια θα αλλάξει δραματικά ο τρόπος που αλληλοεπιδρούμε με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Σήμερα, θεωρούμε δεδομένο ότι με το πάτημα ενός κουμπιού, θα δώσουμε μία εντολή στον Η/Υ κι αυτός θα ανταποκριθεί. Ωστόσο, όχι και τόσο παλιά, στα μέσα του 20ου αιώνα, οι άνθρωποι έπρεπε κυριολεκτικά να βάλουν τα χέρια τους μέσα στα καλώδια του Η/Υ ώστε να λάβουν το προσδοκώμενο αποτέλεσμα!
Η επόμενη γενιά κωδικοποίησης εκτιμάται ότι θα περιλαμβάνει εντολές 3D: Εάν έχεις παίξει ποτέ παιχνίδια όπου, παραδείγματος χάρη, κουνάς μια «φανταστική» ρακέτα με το χέρι σου και χτυπάς ένα μπαλάκι τένις στην οθόνη, καταλαβαίνεις τι εννοούμε. Για να το απλουστεύσουμε, θα «φοράμε» τον Η/Υ στο κεφάλι, στα χέρια και τα πόδια μας, και με μια κίνηση ή ένα γνέψιμο θα αλληλοεπιδρούμε μαζί του.
Έχεις ξαναδιαβάσει, και από αυτό εδώ το blog, για έννοιες όπως η επαυξημένη (AR), η εικονική (VR) ή η μικτή πραγματικότητα. Το κοινό όλων αυτών των εννοιών είναι ότι περιλαμβάνουν τη χρήση τρισδιάστατου χώρου. Και θεωρητικά εκεί εντοπίζεται το στοίχημα για το μετασύμπαν: Δεν θα εισερχόμαστε σε αυτό ως avatars, όπως π.χ. γίνεται τώρα σε ορισμένα online games, αλλά θα είμαστε διαρκώς παρόντες ως τρισδιάστατες οντότητες – και όχι δισδιάστατες ψηφιακές παρουσίες μέσω εικόνας και ήχου όπως εμφανιζόμαστε στις βιντεοκλήσεις μέσω Ζoom ή WebEx..
Και όπως προβλέπει ο Ζάκερμπεργκ, θα κάνουμε ό,τι μπορούμε να φανταστούμε, αλλά και πολλά που δεν μπορούμε καν να φανταστούμε, αναφέροντας ενδεικτικά λειτουργίες που δεν εξηγούνται με τον τρόπο που χειριζόμαστε σήμερα τους υπολογιστές και τα κινητά τηλέφωνα.
Θεωρείς ότι το μετασύμπαν αργεί ακόμη να γίνει πραγματικότητα; Το μικροσύμπαν του Generation Next είναι εδώ και σε περιμένει να το ανακαλύψεις!
Με στοιχεία από το Singularity University