Πόσο δημιουργικό βρίσκεις τον χρόνο που περνάς στο σχολείο σου και με πόση δημιουργικότητα προσεγγίζεις την εκπαίδευση που λαμβάνεις; Υπάρχουν πράγματα που θα ήθελες να αλλάξουν, κι αν ναι, έχεις προσπαθήσει να τα συζητήσεις με τους καθηγητές σου;
Τα παραπάνω δεν είναι θεωρητικά ερωτήματα. Οι ειδικοί μιλούν όλο και περισσότερο για την ανάγκη περισσότερης δημιουργικότητας στην εκπαίδευση. Διότι, όπως λένε, η δημιουργικότητα είναι το μέλλον της μάθησης και μπορεί να συμβάλλει στη διαμόρφωση ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων που θα βοηθήσουν στη συνέχεια στην εξέλιξη και τη βελτίωση της κοινωνίας.
Το σχολείο σκοτώνει τη δημιουργικότητα;
Ο Sir Kenneth Robinson, Βρετανός συγγραφέας και διεθνής σύμβουλος για την εκπαίδευση, υποστήριξε κάποτε ότι «Το σχολείο σκοτώνει τη δημιουργικότητα» αφού το σύστημα της δημόσιας εκπαίδευσης σε όλο τον κόσμο, λειτουργεί περισσότερο ως μια παρατεταμένη διαδικασία προετοιμασίας για την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο.
Η Dr. Esther Wojcicki από το Singularity University, συμφωνεί και επαυξάνει, αναφέροντας ότι τα παιδιά, μέχρι να τελειώσουν το δημοτικό, έχουν πλέον χάσει τη δημιουργικότητά τους, επειδή το βασικό τους μέλημα είναι να πάρουν υψηλούς βαθμούς στον έλεγχο. Για την Dr. Wojcicki, η δημιουργικότητα εκδηλώνεται όταν καταπιάνεσαι με κάτι το οποίο βρίσκεις πραγματικά ενδιαφέρον και δεν το κάνεις μηχανικά προκειμένου να αποσπάσεις έναν καλό βαθμό. Και αυτή η δημιουργικότητα μπορεί να πυροδοτήσει ένα πάθος για τη ζωή που θα σε οδηγήσει και αφού ενηλικιωθείς.
High-tech εκπαίδευση
Πώς λοιπόν θα μπορούσε η εκπαίδευση να εξελιχθεί προς όφελος όλων; Οι ειδικοί προτείνουν την ενσωμάτωση νέων τρόπων μάθησης, καθώς και την εισαγωγή των εκθετικών τεχνολογιών, όπως η τεχνητή νοημοσύνη και η εικονική πραγματικότητα, στην εκπαίδευση.
Μάθηση «σφηνάκι»
Οι καθηγητές έχουν παρατηρήσει ότι μικρές δόσεις μάθησης σε διαφορετικά θέματα που θα καταπιαστούν οι μαθητές κατά τη διάρκεια της ημέρας, διασφαλίζουν την προσοχή τους. Αυτές οι μικρές εκρήξεις μάθησης (Short-Burst learning) μειώνουν την ανάγκη απορρόφησης πολλών πληροφοριών ταυτόχρονα, καθώς και το άγχος που τείνει να συνοδεύει αυτόν τον τύπο προσπάθειας.
STEM & νέες τεχνολογίες
Το STEM είναι μια εκπαιδευτική προσέγγιση διερευνητικής μάθησης που εφαρμόζεται ήδη διεθνώς. Ο μαθητής συμμετέχει ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία, θέτοντας και λύνοντας προβλήματα σχετικά με την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική και την τεχνολογία. Επίσης, η εισαγωγή νέων τεχνολογιών, όπως η διδασκαλία με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης ή η αξιοποίηση της εικονικής και της επαυξημένης πραγματικότητας, μπορούν να κάνουν την εκπαίδευση ακόμη πιο ελκυστική για τους μαθητές που ανήκουν στην Generation Z, και γνωρίζουν το ψηφιακό περιβάλλον από «κούνια».
Παίζω και μαθαίνω
Οι πρωτοπόροι στην εκπαίδευση, έχουν αρχίσει να προσεγγίζουν τα παιδιά μέσω νέων τρόπων διδασκαλίας, όπως η προσομοίωση μάθησης και τα εκπαιδευτικά παιχνίδια. Το RoomQuake, για παράδειγμα, μετατρέπει τη σχολική τάξη στο επίκεντρο ενός σεισμού, δίνοντας στους μαθητές τη δυνατότητα όχι μόνο να μάθουν για τους σεισμούς αλλά και να αναπτύξουν δεξιότητες όπως η συνεργασία, η διαχείριση του χρόνου και η ιεράρχηση εργασιών.
Εξατομικευμένη εκπαίδευση
Ορισμένοι ειδικοί προβλέπουν ότι οι σχολικές τάξεις όπως τις γνώρισες εσύ αλλά και οι γονείς σου και οι παππούδες σου, σύντομα θα σταματήσουν να υπάρχουν. Η τεχνολογία δίνει ήδη στον κάθε μαθητή την ελευθερία να εκπαιδεύεται με τους δικούς του ρυθμούς: όπου και όταν επιλέξει. Προγράμματα και μαθήματα ειδικά σχεδιασμένα για συγκεκριμένες μαθησιακές προκλήσεις, όπως η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) ή η δυσλεξία, θα παρέχουν στους μαθητές τα εργαλεία που χρειάζονται προκειμένου να συμμετέχουν κανονικά στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Με στοιχεία από: Singularity University