Blog

Το σχολείο του 21ου αιώνα και πώς μπορούμε να το βελτιώσουμε

News

02
Feb
SHARE

Έρευνα του Ιδρύματος Vodafone σε καθηγητές και καθηγήτριες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα δείχνει το δρόμο και τα εργαλεία για να διαμορφώσουμε ένα δυναμικότερο ψηφιακό μέλλον για το σχολείο μας. 

Ποια είναι η γνώμη σου για τις ψηφιακές γνώσεις των καθηγητών και των καθηγητριών σου; Θεωρείς ότι παρακολουθούν την τεχνολογική επικαιρότητα και είναι σε θέση να ενσωματώσουν σύγχρονες εφαρμογές και εργαλεία στα εκπαιδευτικά καθήκοντά τους; Ή μήπως κριντζάρεις κάθε φορά που σου λένε για «Ιντερνέτ», «Βικιπαίδεια», «Γιουτούμπ» και άλλα συναφή; 

Ωστόσο, ο ψηφιακός αλφαβητισμός ούτε ξεκινά ούτε ολοκληρώνεται με την κατάκτηση μερικών εφαρμογών, ενώ είναι εξίσου σημαντικός τόσο για τους καθηγητές και τις καθηγήτριές σου, όσο για εσένα, τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές σου. Στο πλαίσιο αυτό, αποφασίσαμε να διερευνήσουμε τι πιστεύουν οι εκπαιδευτικοί για το σχολείο του 21ου αιώνα καθώς και πώς αντιλαμβάνονται τον ρόλο τους μέσα σε αυτό. 

Τι πιστεύουν οι εκπαιδευτικοί για το σχολείο του 21ου αιώνα;

Ειδικότερα, το Ίδρυμα Vodafone απευθύνθηκε στους λειτουργούς δημοτικών, γυμνασίων και λυκείων στην Ελλάδα, αλλά και σε δέκα ακόμη χώρες. Σε ό,τι αφορά τη χώρα μας, τα βασικότερα σημεία που προέκυψαν από τις συνεντεύξεις τους είναι:

Πού κατατάσσουν τις ψηφιακές γνώσεις τους: Στην πλειονότητά  τους θεωρούν ότι βρίσκονται σε πολύ καλό επίπεδο, ενώ γνωρίζουν και αξιοποιούν τις ψηφιακές τεχνολογίες. Συγκεκριμένα, ανέφεραν σε μεγάλο βαθμό ότι μπορούν με σιγουριά να ερευνήσουν, να αξιοποιήσουν και να δημιουργήσουν ψηφιακό περιεχόμενο για να το μοιραστούν με τους μαθητές και τους γονείς τους, ανά περίπτωση. Τι λέει η εμπειρία σου; Ισχύει; 

Δεξιότητες που θεωρούν σημαντικές: Υπευθυνότητα, ψηφιακή παιδεία και χρήση τεχνολογιών, προσαρμοστικότητα κι ευελιξία, ενσυναίσθηση αλλά και κριτικό πνεύμα. Ωστόσο, όπως προέκυψε από τις απαντήσεις τους, τα σχολεία μας δεν έχουν πάντα στη διάθεσή τους τα απαραίτητα μέσα και μεθόδους προκειμένου να αναπτύξουν τις παραπάνω δεξιότητες. Ειδικά σε ό,τι αφορά την «ψηφιακή παιδεία και χρήση τεχνολογιών», μία δεξιότητα που ενώ οι εκπαιδευτικοί κατατάσσουν στην κορυφή σχεδόν των προτεραιοτήτων τους με ποσοστό 95%, πέφτει στο 53% με κριτήριο τη δυνατότητα ανάπτυξης με τα μέσα που έχουν στη διάθεσή τους.

Ποιος είναι ο ρόλος τους στη σχολική αίθουσα: Οι Έλληνες εκπαιδευτικοί αντιλαμβάνονται τον ρόλο τους περισσότερο ως Συνδημιουργοί παρά ως απλοί Μεταφορείς γνώσης. Δηλαδή, αναπτύσσουν μεθόδους μάθησης και διδασκαλίας μαζί με τους μαθητές, θεωρώντας ότι ο ρόλος τους αυτός θα ενισχυθεί περισσότερο στο μέλλον. Είναι άλλωστε ενδεικτικό, ότι σε μεγάλο βαθμό (97%!) δηλώνουν ότι τους αρέσει που μπορούν να μαθαίνουν καινούργια πράγματα από τους μαθητές και τις μαθήτριές τους. Ισχύει! 

Η σχέση τους με το σχολείο: Μέσα από τις απαντήσεις τους ανέδειξαν την υποστήριξη που λαμβάνουν από τα σχολεία στα οποία εργάζονται για τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών στην τάξη. Ωστόσο, το σχολείο, αποτελεί την τελευταία πηγή πληροφόρησής τους γύρω από τις ψηφιακές τεχνολογίες, σε σχέση με το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καθώς και τα δίκτυα εκπαιδευτικών ή τα σεμινάρια κατάρτισης. 

STEM & για τους εκπαιδευτικούς μας 

Όπως θα έχεις ήδη καταλάβει από την περιήγησή σου στο μικροσύμπαν του Generation Next, στη Vodafone πιστεύουμε ότι η τεχνολογία, η εκπαίδευση και η επιστημονική γνώση οδηγούν σε ένα καλύτερο αύριο. Και με τα προγράμματα STEM που υλοποιούμε μέσω του Ιδρύματος Vodafone, θέλουμε να δείξουμε τον δρόμο και να παρέχουμε σε εκπαιδευτικούς και μαθητές τα εργαλεία, προκειμένου να διαμορφώσουμε από κοινού ένα δυναμικότερο ψηφιακό μέλλον για το σχολείο μας.

Στο πλαίσιο αυτό, αναλύοντας τα αποτελέσματα της έρευνας που παρουσιάσαμε συνοπτικά προηγουμένως, αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε ένα Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα STEM για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς μας, ενεργούς ή μελλοντικούς. 

Με την εμπειρία και την τεχνογνωσία του Generation Next, και τη συνδρομή εκλεκτών συνεργατών όπως το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, ο εκπαιδευτικός Μη Κερδοσκοπικός Οργανισμός Επιστήμη Επικοινωνία (SciCo) και η Ελληνογερμανική Αγωγή, σχεδιάσαμε ένα πρόγραμμα που βασίζεται στην ομαδική εργασία και την ανάπτυξη της αναλυτικής σκέψης για την επίλυση πραγματικών προβλημάτων της σύγχρονης ζωής.

Εάν αυτό σου θυμίζει κάτι, είναι διότι ως μέλος μίας ομάδας εργασίας που έλαβε ή σκοπεύει να λάβει μέρος στο Διαγωνισμό Generation Next, έχεις ήδη έρθει σε επαφή με τον κόσμο του STEM. Όπως λοιπόν είχες (ή θα έχεις σύντομα) την ευκαιρία να Ανακαλύψεις, να Μάθεις και να Δημιουργήσεις με οδηγό το STEM, αντίστοιχες ευκαιρίες θα αποκτήσουν οι καθηγητές και οι καθηγήτριες Γυμνασίου και Λυκείου που θα δηλώσουν συμμετοχή στο πρόγραμμά μας. 

«Η τεχνολογία είναι το "μολύβι του 21ου αιώνα"» όπως μας είχε δηλώσει πρόσφατα ο πρεσβευτής του Ιδρύματος Vodafone και μέλος της επιτροπής αξιολόγησης των projects που συμμετέχουν στο Διαγωνισμό Generation Next, Μιχάλης Μπλέτσας. 

Ήρθε η ώρα και για τους εκπαιδευτικούς μας, να αφήσουν λίγο στην άκρη τα μολύβια, να αγκαλιάσουν το STEM και να καλλιεργήσουν περαιτέρω τις δεξιότητες και τις ικανότητες που απαιτούνται για το σχολείο του 21ου αιώνα. 

Ας τους καλωσορίσουμε και ας τους βοηθήσουμε να πλοηγηθούν δημιουργικά στο μικροσύμπαν της Συνεργασίας, της Επιστήμης, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής και των Μαθηματικών!