Internet Explorers / Γυμνάσιο Εμπορείου Θήρας

Santo Tradition

Περιγραφή προβλήματος

Η Σαντορίνη αποτελεί ένα από τα διασημότερα νησιά των Κυκλάδων, προσελκύοντας το ενδιαφέρον εκατομμυρίων ανθρώπων απ’ όλο τον κόσμο, γεγονός που την καθιστά έναν από τους κορυφαίους ταξιδιωτικούς προορισμούς. Όταν ακούμε γι' αυτό το νησί, το μυαλό μας πηγαίνει στο μοναδικό ηλιοβασίλεμα που αγκαλιάζει την φημισμένη καλντέρα του. Τι γίνεται όμως με την ιδιαίτερη νοοτροπία και τα ιδιοσυγκρασιακά χαρακτηριστικά των κατοίκων του νησιού, που αποτυπώνονται στη λεγόμενη λαϊκή τέχνη και παράδοση, χαρακτηριστικά που χάνονται στο σύγχρονο τρόπο ζωής; Η πρόκληση που τέθηκε είναι η διατήρηση της άυλης πολιτισμικής κληρονομιάς του τόπου μας. Η λαϊκή παράδοση, πηγή πανανθρώπινων αξιών, αισθητικής ομορφιάς και πλούσιας φαντασίας, αξίζει να διασωθεί και να αξιοποιηθεί στη σύγχρονη πραγματικότητα. Ο πιο κατάλληλος τρόπος για να επιτευχθεί αυτός ο σκοπός είναι η ένταξή της στη διδακτική διαδικασία μέσω μιας διαδραστικής εφαρμογής έτσι ώστε ο θησαυρός αυτός να γίνει προσιτός και κτήμα της νέας γενιάς. Οι λαϊκοί μύθοι και θρύλοι θα συνδυάζονται, θα μελετώνται και θα ερμηνεύονται με βάση τα σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία, προκειμένου να αποκωδικοποιηθούν τα μηνύματα, τα νοήματα και οι αξίες που εμπεριέχονται, αλλά κυρίως να μείνουν άσβεστα στο πέρασμα του χρόνου.

Περιγραφή προτεινόμενης λύσης

Για την δημιουργία της εφαρμογής μας, χρησιμοποιήσαμε το περιβάλλον του ΜΙΤ app inventor, το οποίο μας βοήθησε να την διαμορφώσουμε κάνοντάς τη εύχρηστη και φιλική. Παράλληλα, δημιουργήσαμε και ένα blog για τις ανάγκες του προγράμματος, έτσι ώστε να δώσουμε την δυνατότητα στους χρήστες της εφαρμογής ακόμα και αν βρίσκονται εκτός νησιού, να μπορούν να βρίσκουν σημαντικές πληροφορίες για την κουλτούρα και τον πολιτισμό του νησιού, τα τοπικά του προϊόντα αλλά κυρίως τους μύθους και τις παραδόσεις του. Ο Βασικός μας στόχος δεν είναι η δημιουργία ενός «τουριστικού» οδηγού, αλλά μιας ηλεκτρονικής βιβλιοθήκης, η οποία θα εμπλουτίζεται συνεχώς  με όλες τις περιοχές του νησιού μας, διάσημες ή μη και τους μύθους που συνδέονται με αυτές. Μύθους που δεν μας διάβαζαν από βιβλία, αλλά μεταφέρθηκ αν απόστόμα σε στόμα, από γενιά σε γενιά. Η εποχή που ζούμε είναι κομβική, καθώς η ανθρωπότητα βρίσκεται στο κατώφλι της 4ης βιομηχανικής επανάστασης, που χαρακτηρίζεται από την τεχνητή νοημοσύνη, την δυνατότητα οι μηχανές να μαθαίνουν μόνες τους, την επιστήμη των μεγάλων δεδομένων, παράμετροι που δημιουργούν νέες συνθήκες, προκλήσεις και ευκαιρίες. Η Santo Tradition φιλοδοξεί να ακολουθήσει τις τεχνολογικές εξελίξεις προστατεύοντας παράλληλα την πολιτιστική μας κληρονομιά.

Πηγές
  • Γάκη Π., (2021). ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ-ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟN, Διπλωματική εργασία
  • Lightfoot, C., Cole, M., & Cole, S. R. (2014). Η ανάπτυξη των παιδιών (μτφ. Μ. Κουλεντιανού). Αθήνα: Gutenberg (έτος έκδοσης πρωτοτύπου 2009)
  • Μαρμαρά Β. (2016), Γνωρίζοντας της λαϊκή τέχνη και παράδοση, Διπλωματική εργασία
  • Παλιόκας I., Κέκκερης Γ. (2006) ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΣ ΤΗ ΛΑΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ). ResearchGate
  • Χρήστου Η., Λάμπρου Μ., Ρούκα Α., Μπιχάκη Π., Παλιουδάκης Π., Καρεκλίδη Α., Ταστάνη Ε., Αποστολίδου Α., (2018), «Από το Μύθο στο Λόγο!» Αξιοποίηση μύθων και θρύλων της λαϊκής παράδοσης στην εκπαιδευτική διαδικασία. Open School Journal for Open Science.
Η ομάδα
Καθηγητής: ΚΩΣΤΑΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ
Μέλη ομάδας: Καραμολέγκου Ειρήνη Α' Λυκείου, Καραμολέγκου Σπυριδούλα Α' Γυμνασίου