LIFOR / Όμιλος Μικροί Χάκερ Γυμνασίου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Φλώρινας

The bear project

Περιγραφή προβλήματος

Στην περιοχή της Φλώρινας, η καφέ αρκούδα αποτελεί ένα αναπόσπαστο κομμάτι της φυσικής και πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Οι βιότοποί της εκτείνονται στα βουνά της περιοχής, ωστόσο τα τελευταία χρόνια παρατηρείται συχνότερη παρουσία της κοντά σε κατοικημένες περιοχές, αυξάνοντας την πιθανότητα συνάντησής της με ανθρώπους. Αυτό καθιστά επιτακτική την ανάγκη ενημέρωσης για την προστασία της αρκούδας και την ομαλή συνύπαρξή της με την τοπική κοινωνία.

Ο Αρκτούρος, με τα καταφύγια άγριας ζωής που διαχειρίζεται, διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην εκπαίδευση και την ευαισθητοποίηση του κοινού, φιλοξενώντας σχολεία και επισκέπτες και προσφέροντας εκπαιδευτικά προγράμματα. Ωστόσο, δεν υπάρχουν πολλά σύγχρονα ψηφιακά μέσα για την ενημέρωση σχετικά με την καφέ αρκούδα. Οι υπάρχουσες λύσεις, όπως στατικές ιστοσελίδες ή βίντεο, δεν καταφέρνουν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον και τη συμμετοχή των παιδιών. Η απουσία διαδραστικών εφαρμογών περιορίζει την κατανόηση και την ευαισθητοποίηση γύρω από το ζήτημα.

Η ομάδα μας στοχεύει να καλύψει αυτό το κενό, δημιουργώντας καινοτόμα ψηφιακά εργαλεία που θα συμβάλλουν στην περιβαλλοντική εκπαίδευση. Με αυτόν τον τρόπο, θέλουμε να εμπνεύσουμε τα παιδιά και τους νέους να μάθουν περισσότερα για την καφέ αρκούδα και να συμμετάσχουν ενεργά στην προστασία της.

Περιγραφή προτεινόμενης λύσης

Η λύση που προτείνουμε είναι μια ολοκληρωμένη εφαρμογή, η οποία προσφέρει μια διαδραστική, ψηφιακή εμπειρία μάθησης σχετικά με την καφέ αρκούδα, συνδυάζοντας πληροφόρηση και ψυχαγωγία.

Εφαρμογή για κινητές συσκευές:
Η εφαρμογή παρέχει βασικές πληροφορίες για την καφέ αρκούδα, όπως ο βιότοπος, ο χειμέριος ύπνος, η διατροφή και οι εχθροί της. Οι πληροφορίες παρουσιάζονται μέσα από:

  • Απλά κείμενα και μικρά βίντεο που διευκολύνουν την κατανόηση.
  • Text-to-Speech λειτουργία, καθιστώντας την εφαρμογή προσβάσιμη σε παιδιά με διαφορετικές μαθησιακές ανάγκες.

VR Εικονικό Περιβάλλον:
Δημιουργήσαμε ένα συναρπαστικό 3D VR περιβάλλον που προσομοιώνει τον φυσικό βιότοπο της καφέ αρκούδας. Οι χρήστες:

  • Καθοδηγούνται από έναν εικονικό ξεναγό που παρέχει πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο.
  • Μπορούν να κινούνται ελεύθερα και να αλληλοεπιδρούν με το περιβάλλον, όπως να πλησιάζουν την αρκούδα και να βλέπουν πώς αντιδρά.
  • Το VR περιβάλλον είναι διαθέσιμο διαδικτυακά (webVR) για κινητές συσκευές, υπολογιστές και συστήματα VR, ενισχύοντας την προσβασιμότητα και τη διαδραστικότητα.

Πρακτική Εφαρμογή:
Η εφαρμογή μπορεί να αξιοποιηθεί σε:

  • Σχολεία για περιβαλλοντική εκπαίδευση.
  • Οικογένειες για ευχάριστη και εκπαιδευτική δραστηριότητα στο σπίτι.
  • Οργανισμούς όπως ο Αρκτούρος για την ευαισθητοποίηση του κοινού και την προώθηση επισκέψεων στα καταφύγια άγριας ζωής.
Πηγές

Η ανάπτυξη της εφαρμογής μας βασίστηκε σε ποικίλες πηγές, τόσο για τη συλλογή περιεχομένου όσο και για την τεχνική υλοποίηση:

  1. Συνεργασία με τον Αρκτούρο:
    • Συζητήσαμε με τους υπεύθυνους των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Αρκτούρου, οι οποίοι μας παρείχαν πολύτιμα στοιχεία για τη ζωή, τον βιότοπο και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η καφέ αρκούδα.
    • Χρησιμοποιήσαμε επίσης πληροφορίες και υλικό από την επίσημη ιστοσελίδα του οργανισμού (arcturos.gr).
  2. Δημιουργία Περιεχομένου:
    • Αξιοποιήσαμε το ChatGPT για τη δημιουργία και τη διαμόρφωση του περιεχομένου της εφαρμογής μας, διασφαλίζοντας ότι οι πληροφορίες ήταν σαφείς, σωστές και κατάλληλες για το κοινό μας.
  3. Τεχνολογίες Ανάπτυξης:
    • Για την εκμάθηση και την υλοποίηση του VR περιβάλλοντος με την πλατφόρμα AFRAME, καθώς και για τη χρήση του MIT App Inventor, αντλήσαμε πληροφορίες από την ιστοσελίδα του ομίλου μας (hackers.ioarvanit.gr) και από εκπαιδευτικά βίντεο στο YouTube.

Οι παραπάνω πηγές μας βοήθησαν να δημιουργήσουμε μια εφαρμογή που συνδυάζει αξιόπιστο περιεχόμενο με καινοτόμες τεχνολογίες, ενισχύοντας την περιβαλλοντική εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση του κοινού.

Η ομάδα
Καθηγητής: Γιάννης Αρβανιτάκης
Μέλη ομάδας: Ορφέας Αλεξιάδης Γ' Γυμνασίου, Παύλος Λούγκας Γ' Γυμνασίου, Αναστάσιος Ηλιάδης Β' Γυμνασίου